I vår intervju med Lotta Ahlvar, vd Svenska Moderådet, får vi svar om vad trender egentligen är

LottaAhlvar Moderådet_wp_400pxLika svårt som det är att tänka sig ett Formex utan Trendzone, lika svårt är det att tänka sig en Trendzone utan Lotta Ahlvar. Hon är välbekant vd för Svenska Moderådet och sällan är epitet trendorakel så passande som när man fäster det vid Lottas ständigt spanande väsen.

Men vad är egentligen en trend? Hur uppstår den och var?

– Jag har tidigare sagt att jag tycker vi använder begreppet lite slarvigt, när det det vi i själva verket talar om snarare rör sig om en stil eller en smakriktning eller något annat. För ska man vara korrekt beskriver ju en trend en tendens över tid och då pratar vi långa cyklar. Ett riktigt bra exempel är hållbarhetsfrågan, den finns ju här väldigt tydligt.

Hur bär man sig åt för att hitta och identifiera en trend?

– Det är en affärshemlighet, nej jag skojar, men det är klart att vi tittar på och blir influerade av vad som händer på de stora möbel– och modemässorna runt om i världen. Svenska Moderådet anlitar också korrespondenter utomlands. New York är förstås en viktig stad om man vill lära sig något om konsumtionstrender. Och London. Överhuvudtaget är storstäder fantastiska källor till inspiration. Man bör också hålla koll på populärkulturen, musik och film etc. En del trender uppstår i den fina världen, andra på gatan och det kan generera en spännande symbios i hur olika trender påverkar varandra.

Var på trendskalan placerar sig Sveriges huvudstad?

– I Stockholm är vi i mångt och mycket det som kallas ”early adapters”, vi är ofta tidigt ute med att anamma ny teknik, nya stilar och begrepp. Men man ska komma ihåg att vi är ett avlångt land och det kan också uppstå intressanta subkulturer på milsvitt avstånd ifrån Stureplan.

Om du skulle utnämna tidernas främste trendsättare?

– Då skulle jag säga den franske 1700-tals filosofen Jean–Jacques Rosseau. Det han skrev hade extremt stor påverkan och förändrade mycket. Rosseau skapade en idévärld som känns aktuell ännu i våra dagar. Där snackar vi helt andra kalibrer än Coco Chanel, Ingvar Kamprad eller The Beatles!

– Ja, haha.

Lotta Ahlvar avslöjar att hon tycker mycket om att läsa, gå på museum och är väldigt intresserad av konst.

– Det är en bra bas att spana på och bli inspirerad av. Filosofer, författare och konstnärer kan vara provokatörer och behöver inte alltid ta hänsyn till marknad och försäljning, det skapar efterföljare. Och så reser jag en hel del. Helst till stora städer med rikt kulturutbud.

Snart är det dags för nästa Formex och med den nästa Trendzone. Vad har du hittat på den här gången?

– Först och främst skulle jag gärna kalla det vi gör en Inspirationzone! Vi kommer att leka mycket med mässans härliga tema FRESH, som jag verkligen gillar. Det känns så färgglatt och befriande. Utifrån det spinner vi vidare till REFRESH, där kommer hållbarhetsfrågan in i bilden, vi sneglar mot återbruk, då handlar det om att göra om gamla saker och ting från början. Sedan funderar jag på ett par FRESH-relaterade vinklar till, men vet inte riktigt hur långt vi vågar gå.

Unfresh, kanske?

– Nja, ha ha. Det skulle betyda något totalt icke-stylat då. Vem skulle vilja lansera en sådan trend? Man vet aldrig.

– Nej, vi får väl se i januari…

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Intervjuer och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s