Intervju: Lotta Ahlvar, VD på Svenska Moderådet

I vår intervjuserie här på Formex Magazine presenterade vi Stefan Nilsson, Trendgruppen förra veckan.

Nu säger vi hej till Lotta Ahlvar, VD på Svenska Moderådet…

Lotta Ahlvar, Svenska Moderådet

… som ansvarar för utställningsloungen ”Hej, Hej Helsingfors” i entréhallen. Det är väl ingen vild gissning att det finska temat bottnar i faktumet att Helsingfors är världens designhuvudstad 2012?

– Nej, det stämmer. Installationen, som går i knallblått, kommer att innehålla en blandning av möbler och föremål från både stora kända varumärken och unga oetablerade designers.

Vad har finsk design som inte svensk design har?

– Den mest markanta skillnaden är att man satsar mycket och är aktiva i olika designorganisationer. Det har länge funnits starka krafter i Finland och man är duktiga på att samarbeta. Under efterkrigstiden fanns det en herre vid namn Herman Olof Gummerus, direktör för Finlands konstindustriförening, som gjorde en enorm insats för att lyfta fram den finländska designen internationellt. Bland annat vid de stora världsutställningarna i början av 1950-talet.

Och om man tittar på uttrycket i själva formgivningen?

– Finland var ett väldigt fattigt land när många av de tongivande namnen kom fram och de starka varumärkena etablerade sig. Produkterna signalerade välstånd och landet hyllade sin designrörelse och gav den tidigt ett stort utrymme. Idag är finländarna högst medvetna om sitt designarv och man har en helt annan arena än vad vi har i Sverige.

Kan du ge något exempel?

– I den första hippa Helsingforsbutik man kliver in i kan man plocka upp en karta över stadens egna Designdistrikt, där är vi inte riktigt i Stockholm ännu, även om besöksnäringen börjat få upp ögonen för denna typ av turism.

Det går förstås inte att prata med dig utan att snacka trender: så vilken trend kommer att ha störst inflytande på den Formexrelaterade branschvärlden vinterhalvåret 2012-13?

– Jag har rest runt och besökt många mässor i flera olika länder och oavsett vilket land så är det retroinfluenser som dominerar. Det är klassikerna som lyfts fram. Från efterkrigstiden och framåt.

Läs mer på Formex.se om utställningen ”Hej Hej Helsingfors” eller ”Moi Moi Helsinki” på finska.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex, Intervjuer och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s