Våga skapa drama i butiken!

Camilla Näslund riktar blicken mot sommar 2013.

Ta in en säck sand i butiken! Och kombinera färger med dofter! Så löd uppmaningarna från trendanalytikern Camilla Näslund på trendbyrån Promostyl, som också tipsade om en färg som gör att du säljer.

– När de vanliga butikerna får konkurrens av nätbutikerna gäller det att skapa drama för att locka till köp! sade Camilla till åhörarna.

Hur då då? Jo, genom att använda sig av trenderna. Och våga göra det fullt ut. Inte bara genom att ständigt måla om väggarna i de trendigaste färgerna, utan också att fullfölja temat med annan rekvisita. Varför inte slänga ut en säck sand om du vill inspirera genom en av de trender Camilla förutspår för sommaren 2013 – Paradisio.

– Det är ett lite galet, djungelinspirerat tema med utmanande former som för tankarna åt Hawaii, säger hon.

Andra trender hon förutspår är en naturtrend, som kommer vid sidan av en lockelse till vår och blomning. Dessutom en lite vildare gatutrend som leder oss mot fattigmanskonst och gör det själv-projekt. Och det kan faktiskt löna sig att lägga trenderna på minnet.

– Att inspirera sina kunder är ju ett jätteviktigt sätt att få dem att handla. Många butiksägare tycker sig inte ha tid att samla inspiration. Men det är väl investerad tid, tro mig. Håller du dig informerad har du bättre koll på vad du ska sälja, hur du ska sälja och hur du ska inspirera till köp.

De åhörare som tog till sig Camillas tips lär måla sina väggar i laxrosa, grönt, orange, blått eller rött under nästa vår, beroende på vilken trendstil de väljer för sin butik. Men det finns en färg som sticker ut mer än andra.

– Gult kommer stort. Det är en färg som haft lite svårt att sälja. Men det är en färg som drar till sig uppmärksamhet, så det är alltid bra att blanda in gult bland produkterna, tipsar Camilla.

Om Formex

Formex - the largest meeting place for Nordic interior design, details and gifts. Formex started in 1960 and is held twice a year, in the beginning of January and in the end of August. We have more than 800 exhibitors per fair with products within interior design, fashion and accessories etc. The fair brings together national and international buyers, agents, designers, producers and media from all over the interior design and gifts industry. Each fair we have over 23,000 visitors and about 800 media representatives. Besides the opportunity to do business, the fair gives visitors information about trends, inspiration and knowledge in the form of exhibitions and lectures. www.formex.se twitter.com/formex
Det här inlägget postades i Formex och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s